~~PlaYlisT~~

Followers

Thursday, February 12, 2015

Akauntan w41

Assalamualaikum semua...

Mulakan hari ini penuh semangat dengan semangat membara dan bukan membera ea..
Sungguh indah kehidupan ini.......
ALLAH jadikan pelangi itu untuk kita melihat kecantikannya memuji subhanallah, dan bersyukur Alhamdulillah..

ALLAH, 24 tahun ni. Tapi bukan secara rasmi lagi, masih 23 lagi kalau ikut umur kad pengenalan.

Abdul basit bin mustapha, Akauntan w41 dah.. segala puji ALLAH yang memaqbulkan doa orang2 sekeliling yang baik dan berkah untuk aku jadi salah seorang akauntan walaupun rasa sangat tak layak..

Sungguh, 22 tahun dah jadi graduan UKM dalam bidang sarjanamuda perakaunan dengan kepujian. Juga tidak aku faham dan sangka aturan itu, sungguh mudah dan selalu dipermudahkan..dan aku harap terus dipermudahkan.

Jadi manusia ini sangat rumit, khalifah yang ditiupkan ruh untuk mentadbir dunia yang didalamnya semua orang berebut untuk hidup dengan mengejar kekayaan, pangkat dan harta tanpa pernah bersyukur.

Awal2 dulu, aku salah seorang yang terpilih untuk peperiksaan daripada beribu yang minta jawatan akauntan skim kewangan (W) ni. It' s not easy, yeah. But still i believe if there is a reason and effort it will be me to be a part of government. :) it's mean you have to husnul zhon with everything you did and are doing.. really, it's a promise from ALLAH and  stated in his kitab.

Alhamdulillah, lepas peperiksaan 4 kertas yang aku duduki aku tawakkal no matter what, and how worry i am, still need to think positively.

Alhamdulillah, after a month waiting for the result . I have passed 1st phase, and have to attend assesment phase di jabatan akauntan negara (JANM). Am I the lucky one?, thinking and praise to ALLAH.. but, the journey still long. This phase, will be a tougher phase to me because of experience. Emm, that whole day was very tiring. Really, ada 4 peringkat yang perlu tempuh, but that tiring was not effect my courage to give my fully commitment and that was my first step to sharpen my skills including my softskills and my knowledge.

Alhamdulillah, i was selected again. From about 1000 who attend that assessment..waiting my interview day with heart rate beat hardly it's really unexplained day, i was told by my friends the ratio to be selected was quite small compared with interviewees who attend that assessment. Yelah, bnyk pusat ada assessment, dan di putrajaya.shj ada hampir 10 pusat.

MasyaAllah, masa ditemuduga, sungguh confident disebabkan preparation was done properly. Pergi google sana dan sini, tekan link sana link sini, duk search common questions untuk interview. Macam2 google, hinggakan setiap page dan blog kerajaan aku masuk and tulis nota. Seingat aku, 2 buah buku tulis aku sempat buat nota. And that day, aku ditanya benda yang unexpected questions, sungguh.. tapi itulah, masa dalam bilik tu pun kena positif juga, cuba yang termampu.
Buat yang termampu, walaupun masa tu dah kurang yakin..

Keluar je bilik dan tempat temuduga terus pergi serbu kereta cakap mak dan ayah. Tak yakin dapat, tapi depa duk nasihat " Insyaallah, ada rezeki ma n ayah dah doa". Kuasa ALLAH yang menjadikan kita dan ibu serta ayah kita, doa mak dan ayah maqbul..Alhamdulillah

Untuk pengetahuan, mak dan ayah sanggup pergi hantar temuduga, pergi tunggu luar sampai habis..Alhamdulillah.. sungguh luar biasa doa ibu ayah.

Terima kasih ALLAH..walaupun, aku muda, pengalaman sikit, muka pun belum matang. Tapi ENGKAU telah takdirkan aku terpilih..Insyaallah, buat yang terbaik..moga selalu dipermudahkan urusan hidup dan mati aku..AAMIIN TSUMMA AAMIIN..

2 comments:

Unknown said...

i thought you were going to share the questions being asked to you. unfortunately you didn't haha

Nurri said...

Same here thinking you were going to share the interview questions 😅 but now i really want to ask about the unexpected questions you mentioned. What is it actually?